Úvod > Technické informace
 

Technické informace

spinner

 

Návod pro montáž a bezpečné používání pneumatik:

  1. Před montáží nových pneumatik je třeba očistit disky a zkontrolovat, nejsou-li poškozeny.
  2. Nálepky nacházející se na pneumatikách (např. štítky čárového kódu) je třeba odstranit, zejména z dosedací plochy patky pláště.
  3. Před každou novou montáží je třeba vyměnit pryžové ventilky.
  4. Patky pláště, jakož i dosedací plochy patek na ráfku, je třeba před montáží dostatečně potřít vhodnou montážní pastou.
  5. Při huštění pneumatik je třeba dbát, aby patky pláště nejdříve dosedly do ráfku. K tomu potřebný „nárazový tlak“ nesmí překročit max. tlak uvedený na bočnici pláště.
  6. K dosažení správného dosednutí pláště na ráfek je zapotřebí nahustit nejdříve pneumatiku vzduchem na maximální uvedený tlak. Soustředné dosednutí patky se zkontroluje podle středicích linek na pneumatice.
  7. Poté se tlak vzduchu sníží na předepsanou provozní hodnotu.
  8. Na ventil je třeba našroubovat ventilovou čepičku pro jeho ochranu před nečistotou a vlhkostí.
  9. Používání pneumatik v provozu musí být dle předepsaných údajů a pokynů výrobce vozidla (zejména rozměr, huštění, index rychlosti a nosnosti, způsob použití na voze) a údajů uvedených na bočnici pneumatiky (zejména směr otáčení, max. hustící tlak, typ dle užití - letní, zimní, celoroční, max. přípustné ojetí dezénu dle indikátoru opotřebení TWI).
  10. Při opravě poškození, možné dodatečné úpravě a užití pneumatik musí být tyto práce provedeny k tomu odborně vyškoleným pracovníkem, postupem schváleným Distributorem a na zařízení k tomu příslušném.


Technologie Run Flat :

Někteří výrobci pneumatik vybavují některé modely pneumatik systémem pro nouzové dojetí. Je to nový způsob stavby pneumatiky, který Vám zajistí mobilitu i v případě defektu pneumatiky během jízdy.

Tajemství systému spočívá v tom, že pneumatiky vyrobené s využitím této nové technologie mají zesílenou bočnici, která udrží auto i v případě, že dojde ke ztrátě tlaku v pneumatice následkem defektu. Je tak zajištěno, že zploštělá drcena mezi ráfkem kola a vozovkou.

Výhody systému Rum Flat:

  • Nemusíte vozit s sebou rezervní kolo a měnit je při defektu
  • Při defektu se jízdní vlastnosti dramaticky nezmění. Můžete pokračovat v jízdě rychlostí až 80 km/h do pneuservisu.
  • Pneumatika se může používat na běžný ráfek.

Nevýhody systému Run Flat:

  • Systém lze použít pouze v případě, že je současně namontován systém výstrahy při poklesu tlaku. Některé nové vozy již mají tyto systémy zabudované (VW Golf V, Audi A8/A6, BMW, Renault Laguna/Megane, Škoda Octavia II).

Označení jednotlivých výrobců:

  • Dunlop - DSST znamená Dunlop Self-Supporting Technology
  • Continental – SSR (Self Supporting Runflate)
  • Bridgestone – RFT (Run Flat Technology )
 
 
 

Technické info

Technický rádce Vám pomůže zorientovat se v odborných termínech, pochopit značení pneumatik a také Vám pomůže vysvětlit různé pojmy používané v pneuservisech ...

Značení pneumatik

205/55 R16 91W
205 - šířka pneumatiky v milimetrech
55 - Profilové číslo - poměr výška/šířka pneumatiky v %
R - Konstrukce pneumatiky (R=radiální, D=diagonální, B=bias belted)
16 - Průměr ráfku v palcích
91W - Indexy zátěže a rychlosti (LI/SI)
Dunlop - Výrobce
SP Sport 2000E - Model / dezén

Další značení:

TL - tubeless - Bezdušová pneu
TT - pneu s duší
RF - Reinforced (vyztužená, zesílená kostra)
XL - extrea load (zesílená kostra)
M + S znamená Mud + Snow (bláto a sníh)  - pneu určená pro zimní provoz
FR, MFS - Ochrana ALU ráfku před poškozením při najetí k obrubníku
DOT - První dvojčíslí označuje týden a druhé rok výroby pneu
ZR - Preferováno některými výrobci vozidel, tyto pneu nesplňují jen ryhlostní „Y podmínky“, ale jsou vyráběny pro rychlosti přes 300 km/h při zátěži pneu do 85% jejich nosnosti.

Energetické štítky

Energetický EU štítek

Spotřeba paliva
Palivové úspory jsou důležité pro snížení emisí CO2 a nákladů na používání vozidla. Rozdíl mezi každou kategorií představuje snížení nebo zvýšení spotřeby paliva o 0,10-0,15 l/100 km u vozidla s průměrnou spotřebou 6,6 l/100 km.

Přilnavost na mokrém povrchu
Přilnavost za mokra je nejkritičtější vlastností z pohledu bezpečnosti a souvisí se schopností pneumatiky rychle vozidlo zastavit na mokré vozovce. Lze ji vyjádřit v délce brzdné dráhy. Rozdíl mezi každou kategorií představuje brzdnou dráhu od jedné do dvou délek vozidla (3 až 6 metrů) při brždění z rychlosti 80 km/hod. Rozdíl mezi kategorií A a F je více než 18 metrů.

Hluk
Jedná se o vnější hluk vydávaný pneumatikou a měří se v decibelech.
Čím více černých pásů na štítku, tím je pneumatika hlučnější.

 

Doporučené huštění pneumatik

Aby pneumatiky na vozidle správně fungovaly a dlouho vydržely je nutné dodržovat správné huštění na předepsaný tlak. Pneumatiky na stejné nápravě musí mít vždy stejný tlak. Tlak měříte vždy za studena, nejlépe před jízdou, kdy pneumatiky ještě nejsou zahřáté. Úbytek tlaku je pro vaše obutí škodlivější než přehuštění. Při ztrátě tlaku o 10% již dochází ke zvýšení spotřeby a snížení životnosti pneu až o 10%. Tlak nižší o 30% může způsobit snížení životnosti pneumatiky až o polovinu!

Kdy přezout?

Hranicí přezouvání sezónních pneu je 7°C. Pod touto hranicí letní pneumatiky tuhnou a ztrácí přilnavost k vozovce. Tak se zvyšuje riziko nehody. Pokud tedy denní teploty klesnou pod 7°C nastává pro motoristu ten pravý čas přezout na zimní pneumatiky.
Krajně nedoporučujeme čekat až na poslední chvíli. Vyhnete se tak tradičním návalům v pneuservisech, ale hlavně předejdete riziku nehody, které je ve chvíli napadnutí prvního sněhu či příchodu prvních mrazů nejvyšší.
Na jaře je hranice stejná - pokud celodenní teploty dlohodobě stoupnou nad 7°C. Dlouhodobě proto, že musíte počítat s možností jarních mrazíků.

Uskladnění

Abychom mohli bez problémů použít zimní obutí také příští zimu je dobré při uskladnění dodržet několik zásad:

  • Skladovat se vyplatí pneumatiky se vzorkem hlubokým  minimálně 4 mm. Menší vzorek se pro zimní provoz nehodí, pneu ztrácejí své vlastnosti a odborníci toto nedoporučují.
  • Pneu skladujeme suché, chladné a temné místnosti. Sluneční záření, vlhko, vysoké teploty čí působení chemikálií pneumatikám vadí.
  • Nejlépe je skladovat pneu na ráfcích nahuštěné na normální tlak 4 ks do stohu na sebe. Skladujete-li pneumatiky bez ráfků uložte je vedle sebe nastojato, je dobré je občas pootočit, abyste předešli jejich deformacím.
  • Na pneumatikách označte jejich předešlé umístění na vozidle a při jejich opětovném použití je montujte na stejné kolo.

Opotřebení pneumatik

Protože hloubka dezénu pneumatik se v průběhu užívání snižuje, brzdná dráha vozidla zejména na mokré vozovce je podstatně delší. Nebezpečí aquaplaningu (tj. ztráty kontaktu vozidla s vozovkou v důsledku vodního klínu mezi pneumatikou a povrchem vozovky) se proto zvyšuje u pneumatik s malou zbytkovou hloubkou dezénové drážky. Z hlediska bezpečnosti silničního provozu je proto nanejvýš důležité včas vyměnit ojetou pneumatiku za novou, tj. dokud zbytková respektive bezpečnostní hloubka drážky není menší než 1,6 mm.
Úroveň minimální bezpečnostní hloubky drážky signalizují tzv. indikátory opotřebení, což jsou výstupky na dně drážek vysoké rovněž 1,6 mm.
Rovnoměrné opotřebení běhounu všech pneumatik na vozidle prodlužuje jejich životnost, zvyšuje tak ekonomiku provozu a přispívá i k vyšší bezpečnosti provozu. Zejména u vozidel s předním náhonem doporučujeme proto záměnu pneumatik z přední nápravy na zadní a naopak v určitých pravidelných intervalech (např. po ujetí 5 000 km) při zachování smyslu otáčení kol.

Poškození pneumatik

Většina poškození pneumatik vzniká v důsledku nesprávného tlaku vzduchu. Proto doporučujeme kontrolovat tlak v pneumatikách každé dva týdny. Při jízdě se tlak v pneumatikách vlivem deformační práce pláště zvýší. Toto je normální fyzikální jev, proto tlak nesmí být za žádných okolností upravován.
Stálý a vyvážený styl jízdy je pro pneumatiky prospěšný. Prudká akcelerace a sportovní způsob jízdy 'brzda-plyn' životnost pneumatik výrazně zkracují. Podobně i extrémní bodové namáhání např. při rychlém najetí na překážku může být příčinou vzniku poškození (často i skrytého) nebo úplného zničení pneumatiky. K tomuto druhu poškození přispívá mimo vysoké rychlosti i přehušt'ování pneumatik.
Taktéž podhušťování příp. přetěžování vede k rychlejší únavě kostry, intenzivnímu opotřebení běhounu a tedy i k předčasnému vyřazení pláště z provozu.

Stárnutí pneumatik

Stárnutí pneumatik je dlouhodobý proces, ke kterému dochází v důsledku složitých fyzikálně chemických pochodů za přítomnosti kyslíku a ozónu. Negativně ovlivňuje provozní způsobilost plášťů.
Pneumatiky starší 10 let mohou být proto používány jen v případě, že byly již dříve provozovány normálním způsobem. V žádném případě by neměly být používány nejeté pláště po tuto dobu skladované.
Stárnutím trpí zejména pneumatiky používané na karavanech z důvodu déletrvajících provozních přestávek a tím i jednostranného zatížení. Tyto by měly být vyměňovány po 6, nejpozději 8 letech.
Náhradní pneumatiky speciální konstrukce starší 6 let nelze používat v běžném silničním provozu, ale jen v případě nutnosti na dojetí.